15.5 million were manufactured ! 14.5 In U.S.A., 500,000 in Canada and another 500,000 in the U.K.
The Ford Model T (colloquially known as the Tin Lizzie and Flivver) is an automobile that was produced by Henry Ford’s Ford Motor Company from 1908 through 1927. The Model T set 1908 as the historic year that the automobile came into popular usage. It is generally regarded as the first affordable automobile, the car that “put America on wheels”; some of this was because of Ford’s innovations, including assembly line production instead of individual hand crafting, as well as the concept of paying the workers a wage proportionate to the cost of the car, so that they would provide a ready made market. The first production Model T was built on September 27, 1908, at the Piquette Plant in Detroit, Michigan.
Date of manufacture: | 1926 |
Production Years: | 1908 – 1927 |
Produced: | 15,000,000 |
Country of origin: | US |
Manufacturer: | Ford Motor Company |
founded by Henry Ford | |
Designer: | Henry Ford, Childe Harold Wills, |
Joseph A. Galamb and Eugene Farkas | |
Engine capacity: | 2900 cc |
Power Output: | 20 hp = 15 kW |
Top Speed: | 40–45 mph = 64–72 km/h |
Price then: |
1. Δεν έχει φρένα στους μπροστινούς τροχούς.
2. Είναι δύσχρηστο γιατί όλα τα κοντρόλ βρίσκονται σε λάθος θέση.
3. Το πετάλι του φρένου είναι στην δεξιά πλευρά.
4. Το μεσαίο πετάλι είναι η όπισθεν.
5. Ο μοχλός του χειρόφρενου αλλάζει και τις ταχύτητες! Αν θυμάμαι σωστά όταν το χειρόφρενο βρίσκεται στην μεσαία θέση και πατήσουμε το αριστερό πετάλι, ξεκινάει το αμάξι με την πρώτη ταχύτητα. Αφήνοντας το πετάλι νομίζω ότι μπαίνει η δεύτερη ταχύτητα. Αν πατήσουμε το ίδιο πετάλι μέχρι την μέση και κινήσουμε το μοχλό του χειρόφρενου μπροστά, νομίζω ότι μπαίνει η τρίτη ταχύτητα. Αυτό που θυμάμαι με σιγουριά μετά από 12 χρόνια που οδήγησα αυτό το αμάξι στην Αγγλία, είναι ότι είχα χύσει μπόλικο ιδρώτα, αν και ήταν ανοιχτό, και είχε παγωνιά εκείνη την ημέρα!
6. Το γκάζι είναι πάνω στο τιμόνι, καθώς επίσης και το αβάνς.
7. Δεν έχει ταχυμετρητή.
8. Εκτός απο αμπερόμετρο δεν έχει κανένα άλλο όργανο ελέγχου, ούτε καν μανόμετρο για την πίεση του λαδιού!
9. Εχει πολύ μεγάλο κυβισμό για το μέγεθος του αμαξώματος. Θα έπρεπε ο κύριος Ford να είχε κατασκευάσει και ένα δίλιτρο κινητήρα εκτός από τον τρίλιτρο που χρησιμοποιείτο σ’ όλα τα μοντέλα και τα φορτηγά.
Και τώρα, μερικές από τις κουφές, αλλά εύστοχες δηλώσεις του Henry Ford:
1. Καλά που οι μάζες δεν γνωρίζουν τίποτα για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, διότι διαφορετικά, ακόμη και αύριο το πρωί θα κάνανε επανάσταση.
2. Προωθώντας τις πωλήσεις του Ford model T είπε το εξής απίθανο: Μπορείτε να το αγοράσετε σε οποιοσδήποτε χρώμα, αρκεί να είναι μαύρο….
3. Είτε θεωρείτε ότι μπορείτε να κάνετε κάτι, είτε όχι, έχετε δίκιο! Πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε απόφαση και να πάρετε, είναι σωστή.
At the top of the engine you can seeThe ignition box of the early model Ts. It has no distributor and the high voltage is produced by four coils and four vibrators, but I cannot remember what gives the command for the spark. I am going to study it, and once I work it out, I shall publish it.
The Ford Model T was named the world’s most influential car of the twentieth century in an international poll.Henry Ford said of the vehicle:”I will build a car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be low in price that no man making a good salary will be unable to own one – and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God’s great open spaces.”
Οι δηλώσεις του Henry Ford που ακολουθούν, είναι απο την πρώτη πενταετία του 20ου αιώνα.
1. Whether you think you can or you can’t you are usually right! It boils down to “whatever decision you take, it is correct”!
2. “I will build a car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be low in price that no man making a good salary will be unable to own one – and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God’s great open spaces.”
3. Talking about the Model ‘T’, Henry Ford said: “You can buy it in any colour, as long as it is Black”!!!
The Captain’s comment
Even though the Model T is considered to be the most influential car of the twentieth century, I think it is the worst one, I have ever driven. I drove this black one that you see, when I was at the Tuckett’s farm in England, about 10 years ago. As far as I can remember, the brake pedal is at the right hand side, the middle is the reverse and the one at the left is a forward gear change. The hand-brake is combined with the gears. Three gears and hand-brake, all in one!!!
The accelerator is not a throttle pedal, but a lever on the right of the steering column, like some tractors and other machinery have. On the left side of the steering column, there is another lever, that controls the idle speed of the engine. Stopping and changing gear with the model T is a real nightmare. It takes 15 seconds to compile the sequence of the correct movements, in your mind, with pleanty of cold sweat every time !
The dashboard is terribly basic with the only instrument being a miserable, minute ammeter to show the charge/discharge current. No speedometer ! I have the feeling that when Henry said that this mass produced motor car would be really cheap, but functional, he really meant it !
The new Indian car that will sell in Europe for 2000 Euros, surely will have more instruments and a speedometer, but I bet you anything that it won’t be as reliable.